Svar: Flytte til udlandet

2. oktober 2009

Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Sallys mor

Stort tillykke med at I skal af sted, det bliver en fantastisk oplevelse for jer alle sammen og jeg tænker at I har en god styrke og er langt bedre forberedt end de fleste, da både du og Sallys far har været udstationeret før.

Børn i Sallys alder har en fantastisk evne til at tilpasse sig situationer, når de har mor og far hos sig, når de mærker roen, harmonien og glæden ved forældrene, så slapper de naturligt af og nyder at være til stede i nuet. Sally vil naturligt derfor nyde tingene, fordi hun mærker jeres glæde ved at skulle af sted og glæde ved at opleve og indfinde sig det nye sted. På samme måde vil hun naturligvis også mærke jeres uro - men netop fordi I har valgt selv at skulle rejse, I har planlagt det og gør det så det mest muligt passer til Sally og hendes behov - far tager af sted først, sørger for at der er et sted at være, at tingene er i orden til I kommer osv. så vil I naturligt virke mere rolige og jeg er sikker på at det kommer til at gå helt fint :)

På en måde tænker jeg at du skal prøve at se det lidt som når man tager på ferie - 14 dage til et fremmed land, en fremmed kultur osv. og det gør vi jo alle sammen gladeligt uden at spekulere nærmere over hvorvidt barnet vil forstå sproget eller ej. Hos jer er der naturligvis ikke tale om en ferie, og det bliver hurtigt hverdag og hun skal i pre-school osv. men det kommer stille og roligt hen af vejen og I har derfor tid til at indfinde jer på stedet, tid til at finde jer til rette.

Hun vil høre at sproget er anderledes når I handler og stille og roligt kan du ...

Annonce

... forklare hende at de taler et andet sprog og du kan lære hende enkelte ord "Ja hedder Da", "Nej hedder Njet" eller hvad det nu hedder, hvor I skal hen og på den måde få hende gjort opmærksom på de små forskelligheder i sproget. Hun vil også se at du bruger din mimik, bruger din krop til at gøre dig forståelig med, peger osv. og alt det spejler hun og vil hun naturligt også bruge, når hun pludselig står overfor at skulle kommunikere.

Det er helt perfekt at du har tid til at køre hende ind i starten og være der for hende og den reaktion der kommer og det er helt fantastisk hvis du har overskud til at lave en bog om tiden i DK og tiden det nye sted, så hun på den måde forberedes gennem billeder. Det er super godt og ret meget mere kan du faktisk ikke gøre :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan naturligvis købe små billedebøger med lette tekster, som du kan læse op på det pågældende sprog, for at lære hende lidt mere om og forberede hende lidt på det nye sprog (hvis du altså selv taler det pågældende sprog). Men ellers så kommer det af sig selv hen af vejen og hun vil sandsynligvis tage nogle af sine nye ord til sig og blande dem med dansk og i første omgang ikke spekulere så meget over, hvorvidt hun taler det ene eller det andet.

Heldigvis er mimik og lyde jo meget ens, når det handler om følelser - uanset hvad sprog man taler, så kan de fleste godt fornemme om vedkommende er sur, glad eller ked af det, så hun skal nok få gjort sig forståelig på en eller anden vis.

Jeg glæder mig rigtig meget til at følge jeres videre liv, håber at du indtil videre kan bruge mine tanker til noget :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg